Fundamentalist Christianity là phong trào Ki-tô cực đoan ra đời vào cuối thế kỷ 19, đầu 20 như một phản ứng lại kết quả của phong trào khai sáng ở Châu Âu bởi các nhà trí thức xã hội và khoa học Châu Âu. Lực lượng này luôn luôn có thế lực và hoạt động rất mạnh ở Mỹ. Họ tạo ra sức mạnh quần chúng đằng sau đủ lớn để ủng hộ tư bản đế quốc trong việc nhảy vào Việt Nam, và nhiều cuộc xâm lược, can thiệp khác, trước và sau đó.
Những người thuộc phong trào này tin tưởng mạnh mẽ rằng nước Mỹ là đất nước của "Thượng đế" (God's country), và họ là con "Chúa". Do đó những việc họ nghĩ ra và làm đều là theo "ý Chúa" (God's will), là để "phụng sự Chúa" (serving God), hay là sự an bày của "Chúa" (God's plan). Và từ đó những việc can thiệp, gây chiến tranh xâm lược, chia rẽ, giết chóc mà nước Mỹ làm trên thế giới đều là làm theo "ý Chúa" và đầy chính nghĩa cả. Họ có thể an lòng nói câu "Thượng Đế phù hộ" (God bless) cho đoàn quân viễn chinh của họ và cũng không cảm thấy mình có tội khi đoàn quân "God bless" đó của họ trút cả triệu tấn bom và chất độc hủy diệt lên cả một đất nước và cả chục triệu sinh mạng của một dân tộc khác. Trong thực tế việc xâm lược, chinh phục, thúc ép dân tộc khác phải làm theo ý họ không khác gì những cuộc Thập Tự Chinh mà ngày xưa cha ông họ đã làm. Thuận theo ý họ thì sống, trái ý họ thì sẽ bị bỏ bom chết hàng loại hoặc bị bóp cổ cho chết từ từ...hàng loạt.
Tôi đã gặp loại người này trong nhiều năm sống ở Mỹ. Họ nói họ gặp "Chúa" và nói chuyện với "Chúa" như cơm bữa vậy. Trong một câu chuyện mà họ nói, chữ "Chúa" được nhắc đến không biết bao nhiêu lần. Họ có phần giống như những người lên đồng và những người hay chửi thề ở Việt Nam vậy. Điểm khác biệt là người lên đồng ở Việt Nam khi nào thầy cúng làm lễ cúng gọi hồn thì họ mới lên cơn, còn những người trên thì họ lên cơn thường trực 24/7. Họ giống người hay chửi thề ở Việt Nam ở chỗ họ nhắc tới từ "God" trong một câu chuyện nhiều như người chửi thề nhắc tới mấy từ Đ.M. trong một câu chuyện vậy. Theo ước tính ở Mỹ có 20 triệu cử tri loại này.
Họ sống tập trung ở vùng miền Nam cũ (thời nội chiến của Mỹ) mà ngày nay được gọi là vùng "Vòng đai Thánh Kinh" (Bible Belt), hay ở những tiểu bang ít dân nằm trong phần nội địa nước Mỹ và Alaska. Những vùng này thường ủng hộ Đảng Cộng Hòa và cũng được gọi "những bang đỏ" (red states). Họ có thể giữ những chức vụ cao trong chính quyền. Gần đây nhất là ngôi sao, ứng cử viên phó tổng thống của Đảng Cộng Hòa, Sarah Palin.
Theo bản tin dưới đây của Newsweek, và youtube, người ta mới tìm thấy một video clip quay vào năm 2005, trong đó Sarah Palin được ba mục sư ếm bùa của "Chúa" để chống lại "trò phù thủy" (witchcraft) của đối phương. Vào thời gian đó, bà ta đang tranh cử chức thống đốc của Alaska. Thực là mầu nhiệm, Palin đã thắng cử! Đây là bằng chứng có "Chúa"?
Trong clip, Palin được ba mục sư đặt tay lên người cầu nguyện. Một người đặt tay lên trán, một người lên lưng và một người lên vai. Palin đứng yên không nhúc nhích, mắt nhìn xuống, hay bàn tay ngửa lên trời.
Người đặt tay lên trán Palin là Ed Kalnins, mục sư cao cấp của nhà thờ "Hội Đồng của Thượng Đế" (Assembly of God) thuộc thị trấn Wasilla. Palin đi nhà thờ này từ năm 4 tuổi cho đến năm 2002. Người đứng đằng sau Palin cầu nguyện rất lớn tiếng là mục sư Thomas Muthee, người Kenya. Ông này nổi tiếng có thể đuổi yêu tinh và phù thủy bằng cầu nguyện!
Đầu tiên, ông ta khuyến khich cộng đoàn cầu cho Palin thành công trên vũ đài chính trị, cầu cho những nguồn tài chính chảy về phía Palin, cầu Palin có người phụ giúp. Sau đó ông ta ban phúc cho Palin rằng: "Nhân danh Jesus, mọi hình thức của phép phù thủy sẽ bị ngươi đầy lùi" ("In the name of Jesus. Every form of witchcraft is what you rebuke.")
Bạn nghĩ rằng những cảnh trên là lạ? Theo một thống kê gần đây của viện Gallup thì 1/5 người Mỹ nói tin có phép phù thủy.
Những người theo cánh hữu khi xem clip này đều hãnh diện vì Palin là một người có những giá trị đặt trên nền tảng của cuốn "Thánh Kinh". Điều này hợp với 20 triệu cử tri theo Pentecostalism, một nhánh của đạo phái Phúc Âm phát triển nhanh nhất thế giới, (không biết cái nhánh này làm ăn ra sao ở Việt Nam!).
Hồ sơ theo đạo của Palin đã giúp bà này kiếm được một chỗ trong vé tranh cử của Đảng Cộng Hòa nhưng nhiều người Mỹ lo ngại với xuất thân như vậy bà ta sẽ xử lý công việc dựa theo cái gì? Có phải là dựa trên niềm tin tôn giáo của bà ta?
Bà ta than phiền về việc truyền thông chế diễu "Thượng Đế" và nói rằng, "Bất chấp sự chế giễu, và mọi điều họ nói, tôi sẽ bỏ ngoài tai, và tôi sẽ tiếp tục tìm kiếm sự dẫn dắt của Thượng Đế và sự khôn ngoan, sự che chở, ân huệ của ông ta, cho gia đình tôi, cho cuộc tranh cử này, và cho quốc gia này."
("No matter the mocking, no matter what anybody says about it, I'm going to keep plugging away at this, and I'm going to keep seeking God's guidance and his wisdom and his favor and his grace, for me, for my family, for this campaign, for our nation.")
Người ta không thể biết được niềm tin của Palin tới mức độ nào nhưng có thể biết được môi trường mà Palin sinh trưởng rất rõ ràng. Nhà thờ mà Palin theo từ nhỏ đến lớn ở Alaska là một nhánh "Tin Lành" tin vào một ngày tận thế đang đến gần bằng một trận chiến lớn, và lực lượng của cái tốt, (người Ki-tô), sẽ thắng. Jesus sẽ trở lại trái đất và trị vì trong một ngàn năm. Niềm tin này phổ biến trong nhiều nhánh của phái "Phúc Âm" (evangelical), không những chỉ có nhánh mà Palin theo!
Theo Diễn Đàn Đời Sống Công Cộng và Tôn Giáo Pew (Pew Forum on Religion & Public Life), 1/3 người theo phái Phúc Âm tin rằng ngày tận thế sẽ xảy ra trong thời gian cuộc đời của họ. Theo một bài báo trên Salon.com vào tháng 9 vừa qua, Palin nói với một đối thủ chính trị của bà ta ở Alaska rằng bà ta cũng tin như thế.
Theo Newsweek, Alaska là nơi tập trung của nhiều loại tôn giáo cực đoan. Những lãnh đạo tôn giáo ở đây hoạt động phần lớn là độc lập, không làm theo chỉ thị, dẫn dắt của trung ương giáo hội. Điều này chứng tỏ những người ngu nhất của tây vẫn còn khôn hơn những người ngu nhất của Việt Nam, là cái đám nghe chỉ thị của Vatican răm rắp như lời "Chúa".
Có những video clip khác trên youtube cho thấy Palin tán thành cuộc chiến tranh Iraq là một "sứ mạng từ Thượng Đế" ("task from God") và vận động cho đường ống dẫn dầu ở Alaska là làm theo "ý Chúa". Những lối nói này là bình thường trong những nhà thờ phái "Phúc Âm", nơi giáo dân được dạy rằng họ phải xem mình là những chiến sĩ trong một trận chiến vũ trụ giữa tốt và xấu.
Mùa hè vừa qua, Mike Rose, mục sư của Trung Tâm Ki-tô Juneau, nơi Palin đi nhà thờ khi làm thống đốc, đã nói trong bài giảng của ông ta rằng giáo đoàn của ông ta là "một thế hệ được lựa chọn và một mục sư đoàn hoàng gia ... Nếu anh là một tín đồ sáng nay, anh đã được tái sinh, anh đã được rửa bằng máu của Jesus, anh là một nhà tu hành của Thượng Đế." Sau đó ông ta chỉ ra Thống Đốc Palin và những chính trị gia địa phương khác để tuyên dương đặc biệt. "Chúng ta có người trong những vị trí quyền lực và họ đang thiết lập một chính nghĩa mới trên đất này."
Trong thế giới quan của Pentecostal, "Thượng Đế" nói chuyện thẳng với những người chính nghĩa và những người chính nghĩa nói chuyện được với "Thượng Đế". "Tôi đang quét sạch chiếc xe sáng nay, và Thánh Linh đã nói với tôi rất rõ ràng, " Ben, con trai của Mike Rose nói trong một bài giảng tháng Hai vừa qua. Palin đến từ một thế giới mà "Thượng Đế" can thiệp vào đời sống con người.
Mục sư cũ của Palin, Kalnins, cho rằng Alaska là một nơi lánh nạn khi ngày tận thế đến. "Hàng trăm ngàn người sẽ đổ về Alaska để lánh nạn và nhà thờ phải chuẩn bị giúp đỡ họ," ông ta nói vậy, với Palin đứng gần đó ngay bàn thờ.
Năm 2004, Kalnins giảng rằng, "bất cứ ai bầu cho John Kerry sẽ có khả năng rất thấp được cứu rỗi." Sau đó ông ta chữa cháy rằng, "Chắc chắn có những lúc miệng chúng ta nói những điều mà trái tim chúng ta không có ý như vậy." Vụ này sao giống một vụ nói bậy rồi chữa cháy gượng gạo ở Việt Nam vậy ta? Mấy cha đạo này quen nói bậy nói bừa trước đàn cừu ngu dốt của mình nên khi ra trước mặt người bình thường nói chuyện thì dễ bị hố lắm!
Tháng 10/2006, Kalnins gặp một con chim bồ câu chết trên những bậc trước nhà ông ta. Ông ta tuyên bố đó là bằng chứng có người đã trù ếm ông ta. Ông ta đã cầm con chim chết lên và nói, "Thật là điều xấu khi mày mang dòng máu súc sinh. Bằng máu của Jesus ta ra lệnh ngôi nhà của ta phải được bảo vệ, ta ra lệnh những đứa con của ta phải được bảo vệ."
Palin tin rằng thế giới mới hình thành khoảng 6000 năm và khủng long đã sống trên trái đất cùng thời gian với con người vì đã nhìn thấy một hình chụp dấu chân người trong dấu chân khủng long!
Trong một cuộc phỏng vấn trên truyền hình gần đây, phóng viên hỏi Palin có biết "Bush's doctrine" năm 2002 là gì không thì bà ta ngớ người chỉ trả lời đại cho qua. Trong một cuộc phỏng vấn khác, phóng viên hỏi bà ta có kinh nghiệm gì về đối ngoại thì Palin trả lời rằng vì Alaska tiếp giáp với vùng viễn đông của Nga nên bà ta có kinh nghiệm đối ngoại!
Có em ở Việt Nam không hiểu "tranh luận" ứng cử viên phó tổng thống người ta nói mô tê gì cũng khen hay! Công nhận Việt Nam có nhiều người ngu đáo để chỉ biết nhắm mắt nhắm mũi nịnh bợ nhà giàu thôi! Nếu Việt Nam có cái loại thù ghét người cùng dân tộc đến tận xương tủy mà lại yêu tây yêu cả đường đi lối về vô điều kiện như thế thì làm sao có thể trách việc người ta phải cẩn thận đề phòng? Bị tây nó dụ hết hai lần trong vòng 100 năm làm cho đất nước tanh banh ra chưa hàn gắn lại hết còn chưa tởn sao? Tây nó đâu có cái loại ngu tới mức độ như thế, nên nó có thả lỏng cho người cùng giống với nó cũng là điều dễ hiểu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The video clip is from 2005, and Sarah Palin, who is running for governor, stands on the dais of a small church; three pastors surround her in a huddle. They are touching her shoulders, her forehead, her back. The would-be governor is stone still, eyes cast down, palms up toward heaven. The man on her left, the one touching her forehead, bends occasionally to whisper in her ear.
This is Ed Kalnins, senior pastor of Wasilla Assembly of God, the church Palin attended from the time she was 4-years-old until 2002. The man behind her is praying loudly, relentlessly and with an intensity rarely seen in America's mainstream churches. This is the Kenyan pastor Thomas Muthee, a Pentecostal powerhouse who has a reputation for being able to cast out demons and witches through prayer.
First, Muthee urges the congregation to pray for Palin's success "even in the political arena ... [to] bring finances her way ... and give her the personnel." And then he offers this cryptic blessing: "In the name of Jesus. Every form of witchcraft is what you rebuke." The laying of hands on the Alaska politician, the invoking of Jesus and witches in the same sentence—what the heck is going on?
The scene has been played on YouTube about half a million times, a kind of Rorschach test for Americans of religious faith. Left-wing observers cite the clip as evidence that Palin is a right-wing Christian nut who believes in witches and exorcisms and, most probably, in crazy end-times scenarios. The right repeats its mantra about Palin's Bible-based values, knowing that her religious background aligns her with at least 20 million of the country's most conservative Christian voters. They know that Pentecostalism, the branch of Protestantism embraced by Muthee and in which Palin was raised, is the fastest growing religious movement in the world. Perhaps they are also aware of a recent Gallup poll, in which ++a fifth of Americans say they believe in witches.
Palin's Christian faith is, well, a matter of faith; that her Christian resume helped earn her a spot on the Republican ticket is understood. But what does she believe about God, really? More important, how does her religious faith affect her life and inform her decision-making day to day, and in crisis? In an interview with the Christian Broadcasting Network last week, Palin addressed these questions but did not answer them. The governor said she prayed and that she believed that God protected America. She took a swipe at the media for "mocking God" in the campaign and then went on to say, "I don't think that there's anything that I can do about it, so you know, I won't whine or complain about it, but nobody is going to convince me that my foundation of faith is not good for me and for my family. No matter the mocking, no matter what anybody says about it, I'm going to keep plugging away at this, and I'm going to keep seeking God's guidance and his wisdom and his favor and his grace, for me, for my family, for this campaign, for our nation."
Palin left Wasilla Assembly of God in 2002 (though she made frequent visits thereafter), and joined Wasilla Bible Church, a bigger, more conventional congregation nearby. Her former pastor Paul Riley says she chose the Bible church because she preferred the children's programs there; others hint that the Bible church is a safer choice for an ambitious politician. "The Assembly of God is more charismatic, very evangelical. Wasilla Bible is a very conservative church and therefore it's comfortable for politicians to be there and be part of it," says Bill White, a member of Wasilla Bible Church for 20 years.
The McCain campaign has had little to say on Palin's religion, except that she does not identify as a Pentecostal and that her faith "is a personal matter." Two of the three Alaska churches with which Palin has recently been affiliated—Assemblies of God churches in Wasilla and Juneau, Alaska—have taken some potentially controversial content off their Web sites. In September, the Web site of the Juneau Christian Center, which Palin attended as governor, was heralding an upcoming visit from the Rev. John Hagee, from whom McCain had to distance himself after Hagee's anti-Islam comments came to light. That announcement is now gone. Both churches have posted statements online confirming Palin's attendance, supporting the electoral process, and begging for privacy.
Though we may never know what Palin really believes about God, we do know a lot about the religious milieu in which she lives, an environment that puts her both squarely within and somewhat outside the American Christian mainstream. This worldview can best be summed up as "very conservative Christian plus Alaska." Palin has spent most of her life in the Assemblies of God, a denomination with an apocalyptic outlook. Members of the Assemblies of God believe the world will end in a fiery battle sooner rather than later; that the forces of good (that is, Christians) will win, and Jesus will return to earth to reign for a thousand years. This belief is common among many conservative evangelicals, not just Pentecostals. According to the Pew Forum on Religion & Public Life, a third of American evangelicals believe the world will end in their lifetime. According to a September piece on Salon.com, Palin told a political opponent in Wasilla she believes the same.
No analysis of Palin's faith is complete without taking into account the Last Frontier. Alaska is a place of all types of extremes—including religion. Alaska has a large number of Russian Orthodox, and adherents of Native American religion. It is home to many of the most conservative Christian denominations, such as Latter Day Saints and Assemblies of God. More people unaffiliated with any traditional Western religion live there, too. The missionaries who came to Alaska in the early part of the 20th century worked in isolation, far from their peers and central command. Religious affiliation is thus fragile on the Last Frontier, says Patricia Killen, provost at Pacific Lutheran University in Tacoma, Wash. "A great deal of religion in Alaska is do-it-yourself," Killen explains. "There is not much sense of loyalty to what headquarters says."
Video clips have circulated online that show Palin endorsing the Iraq war as a "task from God," and praying for the proposed Alaska pipeline; these clips have incited inflamed commentary from the left. But this kind of rhetoric is unexceptional in conservative evangelical churches, where Christians are taught to think of themselves as soldiers in the cosmic battle between good and evil. Last summer, Mike Rose, pastor of the Juneau Christian Center where Palin attended church as governor, delivered a sermon in which he called his congregation "a chosen generation and a royal priesthood ... If you're a believer this morning, you've been born again, you've been washed by the blood of Jesus, you are a priest of God." And then he singled out Governor Palin and other local politicians for special praise. "We have people in positions of authority that are establishing a new kind of righteousness in the land."
In a Pentecostal worldview, God talks directly to the righteous and the righteous talk to God. "I was sweeping the car off this morning, and the Holy Spirit spoke to me so clearly," said Rose's son Ben in a sermon last February. Palin comes from a world in which God intervenes in people's lives. "What I'm hearing [from Palin] is just boilerplate," says Grant Wacker, professor of religious history at Duke University. "I grew up in that tradition, my father, my grandfather, my uncle were all AG [Assemblies of God] ministers. I've heard it ten thousand times, it's as normal as getting on a freeway and driving to Poughkeepsie ... It doesn't mean anybody's going to go out and buy a truckload of ammunition and get ready for the apocalypse."
An apocalyptic theology combined with a Last Frontier identity can give evangelicals like Palin a special sense of destiny. In one of the more controversial video clips circulating on YouTube, Palin's former pastor Kalnins talks about Alaska as a "refuge state" at the End of Days.
"Hundreds and thousands are going to come to the state and seek refuge and the church has to be ready to minister to them," he announced, with Palin standing near him at the altar. In Alaska, an apocalyptic worldview is prevalent even among the nonreligious, explains Killen, because many Alaskans see their wilderness as a refuge from the evil and corruption of the world. So Kalnins's view is not entirely surprising. Nevertheless, says Killen, "it is appropriate in trying to understand Sarah Palin's religious milieu, to ask about the degree to which Christian apocalyptic notions or secular apocalyptic notions inform how she thinks about political issues and public policy decisions."
If any pastor can make political problems for Palin in these waning days of the campaign it's Kalnins, who took over the Wasilla AG in 1999. In 2004, Kalnins preached that anyone who voted for John Kerry had a slim chance of salvation (a statement he has since clarified on his Web site: "There are certainly times when our mouths have said things that our hearts do not mean."). In a survey of his sermons from 2006 until the present, NEWSWEEK found nothing theologically radical (sermons from the time when Palin was in the congregation are not online). But Kalnins does occasionally veer into odd territory. In October 2006, he spoke of finding a dead pigeon on his doorstep. That pigeon, he announced, was evidence that someone was trying to put a curse on him. "I just picked that thing up and said, 'It's too bad you've got to have the blood of animals.' I said, 'By the blood of Jesus Christ I command my house to be protected, I command my children [to be protected]'." In another sermon, Kalnins preached that 1st century Jews were jealous of the Messiah. "That's what made the Pharisees miss the Messiah," he said, "jealousy. The gentiles, us, non-Jews, are going to make Israel jealous for [of] the Messiah, Christ." So when you evangelize, he continued, do so gently—you don't want to make people jealous. Some Jews are suspicious about how Christians with end-times theology view Israel—and with good reason; certain fringe Christian sects hold that Jews deserve God's punishment for denying the divinity of Jesus.
Palin has strongly and repeatedly articulated her support for Israel. "I do love that country," she told an interviewer last month, adding that an Israeli flag hangs in the Alaska governor's office. But among the most controversial YouTube clips is one of David Brickner, executive director of Jews for Jesus, preaching at the Wasilla Bible Church on the same day Palin was there for her new baby Trig's dedication ceremony. Brickner preached that terrorism in Israel was God's judgment on the Jews for their not believing in Jesus—comments that were roundly denounced by Jewish groups. In an interview with NEWSWEEK, Brickner explained that he wasn't singling out Jews for judgment, that "the whole world is under God's judgement because of sin and disbelief." He said he had no personal interaction with Palin that day, adding, "I love Israel. And I support her [Israel] and stand by her against all efforts to bring harm to the Jewish people." The only thing that struck him, as she stood up at the altar with her new baby two weeks before her nomination, was how much she looked like Tina Fey.
Clarification (published Oct. 29, 2008):
David Brickner, executive director of Jews for Jesus, says the original version of this article misconstrued the meaning of one of his quotes. When he said, "I love Israel. And I support her and stand by her against all efforts to bring harm to the Jewish people." By "her," Brickner says he meant Israel, not Palin.With Amanda Coyne and Tina Peng
No comments:
Post a Comment